Cum să iți faci un blog în 2024?
Acesta este un tutorial gratuit, pas cu pas – cu poze, pentru începători, despre cum să iți faci un blog (sau un site), de la zero până la primul tău articol.
Urmând pașii din acest tutorial ai putea realiza
- un blog de nișă
- un site de prezentare pentru firmă
- un site în care să îți prezinți portofoliul de lucrări
- un site de review-uri
- un site de știri
- un magazin online
pentru ca vom folosi cel mai versatil CMS (sistem de management al conținutului) din lume, WordPress.
Vei observa că în timpul tutorialului voi folosi termenul de “blog” sau uneori “site” (se citește sait).
Intre cele două există o diferență pe care o voi explica mai jos, dar în general, folosesc cuvântul site, indiferent de natura lui.
Site-urile web tipice sunt de natură statică, unde conținutul este organizat în pagini ce nu necesita o actualizare frecventă.
De exemplu un site al unei firme unde prezintă cu ce se ocupă, un portofoliu de clienți, o listă de preturi, o adresă, datele de contact și cam atât.
Un blog este dinamic și este de obicei actualizat mai frecvent. Blogurile pot fi un site web sau parte a unui site web.
Cu toate acestea, nu toate site-urile web pot fi numite bloguri.
Pe parcurs vei învăța lucruri elementare despre noul tău blog, cum să îl promovezi, cum să faci bani din blogul tău, cum să îl menții performant de-a lungul anilor.
Mă numesc Marius și împreună cu soția mea, deținem mai multe site-uri destinate publicului din România.
Unul dintre ele, spunem noi, de un real succes având în vedere ca l-am creat în aprilie 2019 și în numai 8 luni avea în medie un număr de 100.000 de vizitatori pe lună iar în momentul în care scriu acest articol, acel site ne aduce un venit de aproximativ 3000 de lei pe lună.
Acest venit este unul suplimentar, noi având amândoi un serviciu full-time. Ne ocupăm de site-uri în timpul liber care ne mai rămâne.
Nu avem experiență în programare, design, IT în general.
Am învățat și noi căutând tutoriale pe Google sau pe Youtube și în fiecare zi învățăm lucruri noi legate de noul nostru hobby.
De ce am simțit nevoia să fac prezentarea de mai sus?
Pentru că mulți bloggeri care au aceste tutoriale despre „cum să faci un blog” publică doar acel blog.
Ei încep un blog despre “cum să faci un blog”, fac bani arătându-vă cum să începeți un blog, apoi vă spun câți bani câștigă din a vă spune cum să faceți un blog. 😂
Noi am început de la zero, fără experiență, reușind într-un final să avem cel puțin un site de succes într-o nișă care nu are legătură cu subiecte ca de exemplu: “cum să faci bani pe net” sau “cum să faci un site gratis”. Dacă noi am reușit, ORICINE poate!
Pentru a avea un blog de succes consider că trebuie îndeplinită o cerință importantă: pasiune pentru subiectul despre care vei scrie.
Blogging-ul, în esența lui, este despre împărtășirea cunoștințelor și experiențelor tale celorlalți oameni.
Alegerea unui subiect care te pasionează îți va ușura foarte mult munca de a începe un blog de succes.
Este puțin probabil ca blogul tău să aibă succes peste noapte. Se poate întâmpla, dar este puțin probabil.
Va trebui să fii răbdător și consecvent. Este, de asemenea, o grămadă de muncă la crearea unui conținut de calitate.
Nu îți spun lucrul acesta pentru a te descuraja, este doar purul adevăr de care va trebui să ții cont tot timpul, în special în momentele în care simți că faci totul degeaba.
De regulă, un site nou nouț începe să primească vizitatori organici (vizitatori care îți găsesc site-ul pe Google) după aproximativ 2-4 luni. Ca să înceapă să genereze un venit decent are nevoie de o perioadă de 2-4 ani.
Cât costă?
Când vine vorba de platforme de blogging populare, ai de ales intre două variante:
- Platforme găzduite gratuit la care ți se alocă un subdomeniu (numeblog.wordpress.com)
- Platforme cu găzduire și domeniu propriu (numeblog.ro)
Deși sună mai tentant să-ți faci un blog gratuit, trebuie să ții cont că un blog gratuit vine la pachet cu mai multe dezavantaje de aceea este nerecomandat dacă vrei sa faci acest lucru în mod profesionist:
- domeniul nu îți aparține și poate fi șters oricând de către proprietarul de drept
- ești întotdeauna limitat de regulile și condițiile de utilizare impuse de ei
- nu vei putea monetiza blogul prin orice mijloace decât cele impuse de ei
- nu îți vei putea personaliza design-ul blogului în totalitate
- sunt șanse mici să ajungi pe prima pagina în motorul de căutare Google
- nu îl poți vinde dacă te decizi vreodată sa faci acest lucru
In acest ghid vom folosi platforma de blogging WordPress. Platforma în sine este gratuită, dar suntem nevoiți sa achiziționăm un pachet de găzduire web și un domeniu pentru site-ul nostru.
Domeniul (numele site-ului, adresa la care poate fi găsit) costă 14.28 euro pe an, aproximativ 70 de lei.
Găzduirea (serverul unde vor fi stocate fișierele site-ului nostru) pornește de la 1 euro pe luna, aproximativ 5 lei.
In concluzie poți avea propriul tău site gata în aproximativ 30 de minute și cu numai 75 de lei.
De ce WordPress?
WordPress este cel mai popular sistem de gestionare a conținutului (CMS) din lume. 39% din site-urile web de pe internet folosesc WordPress.
De departe cel mai bun lucru la WordPress este că obții acces la peste 55.000 de plugin-uri (module) care îți permit să îți personalizezi blogul într-o varietate de moduri, inclusiv adăugarea de formulare de contact, formulare de e-mail, butoane de socializare, forumuri, magazin online, galerii de poze, etc.
Alte platforme de blogging nu sunt la fel de utilizate pe scară largă, deci au mai puține module, teme și alte personalizări din care să alegi.
Hai sa ne gândim practic:
Vrei sa îți instalezi un modul pentru pagina de contact și cauți cum sa faci acest lucru pe Google. Articolele de pe primele câteva pagini ale căutării vor fi despre pluginurile WordPress, nicidecum despre alte platforme ca Wix, WebNode, WebWave, etc., pentru că acestea din urmă nu au un număr la fel de mare de utilizatori.
Despre ce vei scrie? (selectarea nișei)
O nișă, deși în dexonline are vreo 9 explicații foarte variate, în termeni de bloggeri nișa reprezintă subiectul / domeniul la care vei face referire în blogul tău.
- Ce anume îți face plăcere să faci?
- La ce ești bun?
- In ce domeniu ai experiență?
Sunt câteva din întrebările care te pot ajuta în găsirea nișei potrivite pentru tine.
SAU
Poți alege o nișă care crezi tu că va câștiga mulți bani. Mulți oameni reușesc în acest fel și, dacă ești extrem de motivat, poate funcționa și pentru tine.
Câteva domenii la care mă pot gândi acum sunt:
- Rețete
- Sănătate și fitness
- Călătorii
- Fotografie
- Educație financiară
- Tehnologie
- Sfaturi pentru relații
- Decorațiuni interioare
- Diete specifice (Keto, Daneză, Paleo, etc.)
- Cum sa faci bani online
Acestea sunt categorii generale, dar tu poți fi mai specific, de exemplu:
rețete de slăbit după naștere
sau
rețete Keto pentru oameni ocupați
In felul acesta te asiguri că îți faci o bază de cititori cu adevărat loiali.
Alegerea nișei pentru noul tău blog este mai simplă decât pare la început.
Să-ți spun și de ce.
In primul rând, în funcție de nișă, cam orice blog poate să genereze venituri atunci când cunoști foarte bine nevoile sau problemele publicului tău țintă.
In al doilea rând, blogul este ca o conversație mai lungă despre subiectul de care ești atât de pasionat și despre care ai atât de multe de spus.
In al treilea rând nu știi dacă îți place cu adevărat un anumit subiect până nu începi să scrii despre acel subiect.
Sau poate nu îți place nici măcar să deții un blog.
Singura greșeală pe care ai putea să o faci este să nu încerci și să trăiești mereu cu întrebarea “oare cum ar fi fost?“.
Eu mereu am fost interesat de ideea de a face bani pe internet, dar niciodată nu m-am apucat pur și simplu de treabă, căutând ideea aceea perfectă pentru site-ul meu.
Am pierdut destul de mulți ani citind și învățând mereu despre cum se face treaba aceasta dar nu am mers niciodată mai departe.
Cel mai important este să începi apoi vei învăța mai multe pe parcurs. Învățarea prin practică este metoda care ne ajută să asimilăm cel mai bine informațiile primite.
Cum vrei sa fii găsit de publicul tău? (numele site-ului)
Domeniul reprezintă adresa site-ului tău pe internet, locația unde poate fi găsit. Nu există două domenii identice, fiecare domeniu este unic în lume.
Domeniul este compus din două părți: numele și extensia.
De exemplu în domeniul google.com – numele este google și extensia este .com
Deși există peste 1500 de extensii de domenii (de exemplu .blog, .ninja, .pizza, .restaurant, .xyz, .srl), îți recomand să alegi mereu un domeniu clasic, în funcție de publicul tău țintă.
Alege un domeniu .ro dacă te adresezi publicului din România, sau alege un domeniu .com dacă blogul tău este în limba engleză, deci te adresezi publicului international.
Pe lângă faptul că acest lucru conferă vizitatorilor tăi mai multă încredere, ajută și la memorarea domeniului tău.
Multi utilizatori, în special cei mai puțin pricepuți în ale tehnologiei, vor pune din instinct la finalul adresei extensia .ro sau .com.
Domeniul ales este al tău atât timp cât continui să îl plătești.
Poți înregistra un domeniu .ro pe roTLD.ro și poți înregistra un domeniu .com pe Namecheap ori pe GoDaddy.
Cele mai bune nume de domenii sunt ușor de memorat și ușor de scris.
Alege un nume de domeniu cât mai scurt pentru a evita erorile de scriere ale utilizatorilor. Numele scurte sunt mai ușor de memorat și brand-uit.
Dacă este posibil încearcă să folosești cuvinte cheie. Cuvintele cheie ajută vizitatorii și motoarele de căutare să înțeleagă despre ce este blogul tău.
De exemplu, poți folosi cuvântul finanțe dacă blogul tău este despre educație financiară.
Recomand să eviți să folosești cratime, numere sau prescurtări ciudate în denumire (blogul-meu.ro, blog4u.com).
Înainte să cumperi un domeniu verifică și pe Facebook sau alte rețele de socializare pe care ai de gând sa le folosești, ca denumirea sa fie disponibilă.
Scriam mai sus, că poți înregistra un domeniu cu extensia .ro la roTLD, adică autoritatea oficială care se asigură că domeniul înregistrat de noi nu mai poate fi înregistrat de nimeni altcineva la nivel mondial.
Trebuie să știi că nu sunt singurii la care putem înregistra domeniul nostru.
Unele firme de hosting oferă înregistrarea domeniilor mai ieftin sau în mod gratuit, în cazul în care achiziționezi un pachet de hosting pe o perioada de minim un an de zile.
De exemplu la Sitebunker, domeniul .ro pe un an de zile te costa 9 euro + TVA (aproximativ 44 de lei + TVA).
Este mai ieftin și este mai convenabil pentru că le poți administra pe ambele din același cont de aceea în acest tutorial o să achiziționăm domeniul împreună cu găzduirea, de la Sitebunker.
Mai întâi selectăm din meniul principal Găzduire Premium apoi Găzduire WordPress SSD.
Următorul pas este să alegem pachetul de hosting.
Fiind la primul site poți alege una din primele două variante 3 euro sau 5 euro pe lună.
Prețul pachetelor este în funcție de resursele alocate contului tău.
In mod normal vei vrea cât mai multe resurse, ca blogul tău să se încarce cât mai rapid și să facă față numărului mare de vizitatori.
Poți face un upgrade când va veni momentul.
Următorul pas este să alegem numele de domeniu. Aici avem 3 opțiuni:
- să înregistram un domeniu nou
- să transferam un domeniu de la alt registrator
- să folosim domeniul nostru în cazul în care l-am înregistrat în altă parte
Scriem numele pe care dorim să îl înregistrăm în căsuța din stânga fără să scriem și extensia. Extensia o selectăm din lista din dreapta.
Este posibil ca numele ales să nu fie disponibil din prima încercare.
Apăsăm butonul Continuare după ce găsim o denumire disponibilă.
Alegem cum dorim sa plătim abonamentul de găzduire, lunar, la fiecare 3 luni, la 6 luni, la un an, etc., și apăsăm butonul Continuare.
Selectăm tipul de client și completăm CNP sau CUI după caz.
Completați datele personale pentru crearea contului, selectați metoda de plată, și apăsați Finalizare Comandă.
Vei primi datele noului tău cont pe mailul folosit la înregistrare după finalizarea plății prin metoda aleasa.
Felicitări! Acum dețineți propriul dvs. blog și plan de găzduire!
Cum instalăm WordPress din cPanel?
Ne logăm în contul de client Sitebunker apăsând pe linkul acesta cu adresa de mail și parola creata mai devreme.
Din meniul de sus selectam Servicii apoi Serviciile mele.
Selectam serviciul nostru de găzduire nou creat din tabelul ce o sa apară.
Din meniul ce o să apară în partea stângă a ecranului selectăm Autentificare în cPanel.
O nouă pagină se va deschide.
In mod implicit cPanel-ul este setat să se afișeze în limba Engleză. Putem modifica să se afișeze în limba Română apăsând pe numele de utilizator din partea dreaptă a ecranului, selectând apoi Change Language.
După ce am schimbat limba ne întoarcem în meniul principal apăsând pe cPanel în coltul din stânga sus și dăm scroll in josul paginii până vedem un meniu numit SOFTACULOUS APPS INSTALLER.
Apăsăm pe iconița pe care scrie WordPress.
Din păcate Sotfaculous nu are limba Română așa că vom continua cu instalarea în limba Engleză.
Apăsăm pe butonul Install Now.
In prima secțiune, denumită Software Setup în mod normal nu trebuie să schimbăm nimic.
Doar să ne asigurăm că avem ultima versiune a softului (în cazul meu e 5.6) și să ne asigurăm că ultima căsuță de la URL (in Directory) este goală.
In secțiunea Site Settings trebuie sa completam numele site-ului și o descriere a lui.
La nume, de obicei, punem exact numele domeniului iar la descriere folosim câteva cuvinte din care sa reiasă despre ce este blogul nostru, sloganul site-ului.
Creăm userul de administrator al site-ului având grijă să creăm o parolă sigură, greu de ghicit.
Completăm mailul nostru real în câmpul de email.
Alegem limba Română din listă.
Nu mai modificăm nimic. Mai completăm doar adresa de mail o dată și apăsăm pe butonul Install.
După câteva secunde o să vedem ecranul de mai jos.
Dacă apeși pe primul link îți vei vedea noul blog.
Ca să ajungi la panoul de control apasă pe al doilea link.
In general ca să ajungi în panoul de control îți scrii adresa site-ului tău urmat de /wp-admin în browser (siteultau.ro/wp-admin).
Felicitări! Ce a fost ușor a trecut. 😀
Urmează o perioadă de acomodare, o perioadă în care începi să înveți cum se folosește noua ta achiziție.
Toți bloggerii și posesorii de site-uri au trecut prin asta așa că nu te descuraja.
Partea bună e că o să treci prin asta o singură dată, după ce pui totul la punct, nu îți mai rămâne decât să scrii cele mai bune articole.
Meniul WordPress explicat pe scurt:
Articole
Articolele sunt postările pe blog.
Aici se găsește cea mai mare parte a conținutului pe care îl vei scrie.
Articolele sunt în general organizate pe categorii, astfel încât vizitatorii site-ului să poată găsi cu ușurință conținutul care îi interesează.
De exemplu, un blog din nișa sănătate și fitness ar putea avea următoarele categorii:
- Stil de viață
- Dietă
- Pierdere în greutate
- Rețete
- Sănătate
Media
Biblioteca Media este locul unde stocăm pozele pe care le încărcăm pe site pentru a le folosi în articole sau diferite pagini.
Pe lângă poze, tot de aici încărcăm și alte tipuri de fișiere, video, gif-uri, pdf, etc.
Pagini
Paginile și articolele arată și se editează în WordPress în același fel.
Diferența este că paginile nu pot fi împărțite pe categorii, ele având scopul de a conține informație statică ce nu are nevoie de actualizare frecventă. Cum ar fi:
- Despre noi (o pagina unde te prezinți pe tine și blogul tău)
- Paginile legale (Termeni și condiții, Politica de confidențialitate, Politica de retur)
- Pagina de contact (poate conține un formular sau o adresa de mail unde poți fi contactat)
Paginile sunt cele care formează cea mai mare parte a meniului unui site.
Comentarii
Aici este locul de unde gestionezi comentariile de la articole.
De aici poți să aprobi, sa dezaprobi, sa răspunzi sau să editezi orice comentariu.
Aspect
Din meniul aspect facem personalizările site-ului nostru.
De aici schimbăm tema generală a site-ului, modificăm meniurile, adaugăm piesele (Widgets).
Module
Un modul sau plugin este un software suplimentar pe care îl poți instala pe blogul tău pentru a face personalizări suplimentare care sunt în afara capacităților temei și pentru a adăuga diferite funcționalități blogului.
Există peste 55000 de pluginuri gratuite, cât și plătite care te pot ajuta să:
- crești viteza de încărcare a site-ului tău
- optimizezi imaginile încărcate
- adaugi butoane de share pe rețelele de socializare
- adaugi un formular pentru colectarea de emailuri
- cam tot ce îți trece prin cap!
Setări
Setările sunt ordonate în mai multe secțiuni.
Secțiunile care te-ar putea interesa în prima fază sunt:
- Generale de unde poți modifica:
- numele și sloganul
- mailul de administrare
- fusul orar
- formatul datei și orei
- Discuții dacă vrei sa închizi secțiunea de comentarii
- Legături Permanente pentru a modifica structura URL-urilor
Prima setare pe care ar trebui sa o faci după instalarea WordPress este modificarea structurii URL-urilor din secțiunea Legături permanente, ca în imaginea de mai jos.
Este bine sa apară numele articolului în URL pentru că ajută la SEO (optimizarea pentru motoarele de căutare).
Dacă vrei să începi cu o temă gratuită – alegere făcută de majoritatea începătorilor – cel mai bun loc pentru a căuta este directorul oficial de teme de pe WordPress.org. În special, secțiunea pentru cele mai populare teme.
Majoritatea temelor pe care le vei vedea acolo s-au dovedit a fi de o calitate excelentă și au o bază mare de utilizatori, lucru care îi motivează pe creatorii lor sa le mențină actualizate constant.
Recomandările mele ar fi GeneratePress, OceanWP, Kadence, Neve sau Hello Elementor în combinație cu un page builder precum Elementor.
Site-ul acesta este făcut cu GeneratePress, dacă te întrebai cum se vede pe un site live.
Dacă dispui de 50-100 de dolari în plus, îți recomand să folosești o temă premium. Eu folosesc pe un alt site tema Ultra făcută de Themify. Aceasta vine cu o mulțime de funcționalități, un page builder propriu, design-uri gata făcute.
In felul acesta câștigi timp, design-ul site-ului este unul profesionist și nu mai este nevoie sa instalezi o grămadă de pluginuri iar de câte ori ai o problema ei te ajută să o rezolvi.
Nu voi intra în detalii legate de design-ul site-ului, nu acesta este scopul acestui tutorial, plus ca fiecare are gusturile lui.
Ce îți pot recomanda în schimb este sa înveți sa folosești Elementor, fie de pe site-ul lor sau de pe Youtube, iar dacă vei folosi tema Ultra by Themify îți recomand canalul de Youtube al lui Hogan Chua.
Are el un tic sa zică “basically” din doua în doua propoziții, dar explica foarte în detaliu cum se folosește tema. Eu de la el am învățat sa fac primele site-uri.
In continuare îți arăt cum se instalează o temă și voi folosi tema Neve drept exemplu, pentru ca aceasta are ceea ce numesc ei “starter sites”, o biblioteca de peste 20 de design-uri gata făcute, la care nu rămâne decât sa pui informațiile tale.
Cum se instalează o temă?
Din meniul principal alegem “Aspect → Teme → Adaugă temă nouă“
Dacă ai un fișier .zip al unei teme plătite apeși mai departe pe butonul “Încarcă tema“.
In cazul în care nu ai un fișier, apeși pe butonul “Populare” și alegi o temă sau, dacă ești hotărât și cunoști deja numele temei, o poți căuta direct după nume.
Apeși butonul “Instalează” care devine apoi “Activează” și îl apeși și pe acela.
Vei fi întâmpinat cu un mesaj de confirmare a instalării în funcție de tema pe care o vei instala. In cazul nostru e mesajul de mai jos unde vom apăsa pe butonul mare cu fundal albastru pentru a merge mai departe.
Iti va cere sa instalezi pluginul Cloud Templates & Patterns Collection, dai “Install” și vei vedea lista cu design-uri gata făcute. Dai click pe Elementor și alegi tema dorita, apoi apeși butonul “Import“.